تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کدام است؟
05
ژوئن

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کدام است؟

بازدید: 163

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کدام است؟
امتیاز دادن به این مطلب

پارکت و لمینت دو نوع از محبوب ترین انواع کفپوش ها هستند که بسیار شبیه به هم می باشند. شاید در نگاه اول، پیدا کردن تفاوت ظاهری پارکت و لمینت بسیار دشوار و گیج کننده به نظر برسد اما با شناخت ویژگی های این دو نوع کفپوش، می توان تفاوت آن ها را تشخیص داد.

ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت ظاهری پارکت و لمینت بپردازیم تا شما بتوانید هنگام انتخاب و خرید این محصولات، دقت بالاتری را تجربه نمایید.

پارکت و لمینت چیست؟

پیش از آن که به تفاوت ظاهری پارکت و لمینت بپردازیم، ابتدا بایستی این دو نوع کفپوش را به خوبی بشناسیم. بنابراین در اینجا تعریف کوتاهی برای هر دو این کفپوش ها بیان شده است.

1. کفپوش پارکت

کفپوش پارکت قطعه هایی از چوب یا تخته است که به وسیله چسب بر روی سطح متصل می شود. کفپوش پارکت در حقیقت نوعی کف چوبی است که از چندین لایه چوب یا تخته سه لا تشکیل شده است. لایه های پایین و میانی این نوع کفپوش، از تخته های چوب جامد یا تخته سه لا ضربدری ساخته می شوند. لایه بالایی شامل یک لاملا از چوب اره جامد است که اغلب در محیط کارخانه رنگ آمیزی و پیش ساخته می شود.

کف پارکت به عنعی چوب واقعی است که علاوه بر تنظیم دما، راحتی را نیز به همراه خواهد داشت. قابلیت تنظیم دمای این کفپوش ها به این معنی است که با نصب آن، در زمستان زیر پای شما گرم و در تابستان، زیر پایتان خنک خواهد بود.

2.کفپوش لمینت

لمینت یک کفپوش مصنوعی چند لایه است که برای تقلید از ظاهر چوب واقعی طراحی و تولید می شود. لایه اصلی کفپوش لمینت در درجه اول از رزین ملامین و مواد تخته فیبر تولید می شود. لایه بالایی دارای یک تصویر بافتی حک شده است که به صورت چوب واقعی درآمده است. درواقع کفپوش لمینت از یک بستر تشکیل شده که می تواند کاغذ، تخته فیبر، نئوپان و در برخی موارد چوب ارزان قیمت درخت کاج با طراحی چاپ شده بر روی آن باشد.

به طور کلی اگرچه کفپوش پارکت از چوب سخت مهندسی شده یا چوب واقعی تولید می شود و دانه های بافت منحصر به فرد و ظاهر چوب طبیعی دارد اما کفپوش های لمینت تنها یک تقلید از طرح چوب هستند. اگرچه برخی از انواع کف های لمینت با کیفیت بالا ممکن است چوبی واقعی به نظر برسند اما تفاوت ظاهری پارکت و لمینت بیشتر از آنچه که در ابتدا به چشم می خورد، می باشد.

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کدام است؟

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت

1.پارکت بافت دار است اما لمینت طرح چوب است

از نظر زیبایی شناسی، تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کاملاً مشهود است. همانطور که گفتیم، پارکت از چوب واقعی یا تخته سه لا تولید می شود. بنابراین اولین تفاوت ظاهری پارکت و لمینت در نوع سطح است. سطح پارکت که بافت دار است از سطح لمینت که تنها چاپی از طرح چوب است متفاوت خواهد بود.

چوب واقعی با بافت دانه دار و طبیعی خود به راحتی نظر مخاطب را جلب می کند. این در حالی است که در نگاه اول، کفپوش لمینت با تصاویر چاپ شده و سطح صاف و صیقلی که در انواع مختلف براق و مات وجود دارد، به راحتی قابل تشخیص است.

اگرچه امروزه شاید انواع کفپوش های لمینت با کیفیت بالایی نیز در بازار وجود داشته باشند که در تولید آن تلاش شده تا به بهترین شکل ممکن، طرح چوب تقلید شده باشد اما بهرحال سطح صاف و صیقلی این کفپوش ها حاکی از تفاوت آن ها با پارکت است.

2.لمینت الگوهای تکرار شونده دارد

به عنوان دومین تفاوت ظاهری پارکت و لمینت می توان به الگوهای سطح این کفپوش ها اشاره کرد. از آن جایی که کفپوش لمینت تنها چاپی از طرح چوب است بنابراین با الگوهای یکسان بر روی هر قطعه لمینت مواجه خواهید بود. اگر نصاب این نوع کفپوش حرفه ای باشد، الگوهای یکسان به طور متوسط در ​​هر 5 صفحه تکرار می شوند. این الگوهای تکرار شونده در صورتی که کار نصب توسط افراد غیر متخصص انجام شده باشد، به صورت نامنظم و حتی با فواصل بسیار کمتر خواهد بود.

اگرچه از نظر ظاهری بعضی از کف های لمینت با کیفیت بالا ممکن است چوب واقعی (پارکت) به نظر برسند اما تکرار آن اجتناب ناپذیر است، زیرا تکرار منحصر به فرد یک چوب واقعی بر روی کفپوش های مصنوعی، غیرممکن است.

این در حالی است که کفپوش پارکت با چوب طبیعی ساخته شده است که ساختار آن تقریباً هرگز تکرار نمی شود. بنابراین در این نوع کفپوش ها، شما یک صفحه با تصاویر مشابه پیدا نخواهید کرد.

 

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کدام است؟

3.پارکت ها تنوع رنگی کمتری دارند

پارکت ها به دلیل جنس چوب خالصی که دارند، تنوع رنگ و طرح کمتری نسبت به انواع کفپوش لمینت دارند. درحقیقت از آن جایی که چوب طبیعی که بتوان از آن پارکت تهیه کرد تنوع کمتری دارد (تنها ۱۰ تا ۱۲ درخت وجود دارد که می توان از آن ها پارکت تهیه کرد)،

پس پارکت ها در طرح ها و پالت رنگی خاص نهایتا 12 رنگ وجود دارند. این در حالی است که انواع کفپوش لمینت به دلیل مصنوعی بودن و ساخته دست بشر، با تنوع رنگ و طرح های مختلف تولید می شوند که برای استفاده در دکوراسیون های مختلف و یا بخش های مختلف ساختمان ها، مناسب می باشند.

4.به دنبال منگنه باشید

تخته های لمینت برای نصب آسان دارای زبانه ها و شیارهای خاص هستند. ارگچه امروزه پارکت ها نیز اغلب با چسب یا شیارهای خاص خود نصب می شوند اما هنوز هم برخی از پارکت ها به خصوص در خانه های قدیمی، ممکن است با منگنه نصب شوند.

5.به دنبال فرورفتگی باشید

از آن جایی که انواع پارکت از چوب واقعی ساخته شده است بنابراین نرم تر منعطف تر خواهد بود. این در حالی است که همین ویژگی باعث تفاوت ظاهری پارکت و لمینت می شود. درواقع اگر هرگونه فرورفتگی در کفپوش مشاهده کردید، احتمالا کف از نوع پارکت است چرا که کفپوش های لمینت به دلیل مصنوعی بودن مقاومت بالاتری نسبت به ضربات دارند.

6.به دنبال تغییر رنگ باشید

از آن جایی که کفپوش های لمینت با یک لایه خاص پوشیده می شوند، بنابراین اغلب کمتر دچار تغییر رنگ می شوند. این در حالی است که پارکت (چوب طبیعی) در برابر نور زیاد و یا مایعات، اغلب کمرنگ شده یا تغییر رنگ می دهد.

مزایا و معایب پارکت و لمینت چیست؟

مزایای پارکت

  • سازگاری با محیط زیست: ساختار پارکت که از چوب طبیعی است به محیط زیست و انسان آسیب نمی رساند.
  • پارکت قابل ترمیم است: قابل ترمیم بودن نیز به عنوان تفاوت ظاهری پارکت و لمینت شناخته می شود. برخلاف لمینت، پارکت قابل ترمیم است. برای بازگرداندن ساختار پارکت به حالت اولیه، می توان لایه بالایی را با استفاده از مکانیزم های خاص سنباده بزنید و دوباره آن را با یک لاک محافظ بپوشانید.
  • عمر طولانی: اگر پارکت به درستی نگهداری شود، می توان آن را به مدت 15 سال و حتی گاهی بیشتر استفاده کرد.
  • مراقبت آسان: برای حفظ پارکت در بهترین حالت خود، می توانید به راحتی آن را با دستمال مرطوب و حداقل مواد شوینده تمیز کنید.
  • نصب آسان: انواع پارکت نصب بسیار آسانی دارند.
  • سطح پارکت آنتی استاتیک است: در موضوع تفاوت ظاهری پارکت و لمینت می توان به سطح آنتی استایتک پارکت اشاره کرد. پارکت ها با محلول های خاصی پوشانده می شوند که الکتریسیته ساکن را جمع نمی کنند. این به نوبه خود تجمع گرد و غبار روی صفحات را کاهش می دهد.

معایب پارکت

  • مقاومت کم: خراشیدن یا خم شدن چوب نسبتا آسان است که تاثیر به سزایی در ساختار این کفپوش در خانه خواهد داشت.
  • نیاز به پایه: سطح زیرین برای نصب پارکت باید کاملاً صاف باشد. بنابراین قبل از نصب، آماده سازی اولیه پایه باید حتما انجام شود.
  • مقاومت کم در برابر دما و رطوبت بالا: مقاومت کم پارکت در رطوبت و دمای بالا نیز به عنوان تفاوت ظاهری پارکت و لمینت شناخته می شود. این عوامل می توانند منجر به لایه لایه شدن کفپوش پارکت چوبی و تشکیل شکاف های قابل توجه در آن شوند.
  • تمیز کردن سطح پارکت فقط باید با استفاده از مواد فاقد مواد شیمیایی تهاجمی انجام شود: برای مراقبت از این نوع کفپوش نیاز به خرید فرمولاسیون های خاص است.
  • نیازمند چسب مخصوص نصب: اگر نصب پارکت بدون استفاده از چسب مخصوص انجام شود، می تواند منجر به تشکیل شکاف های کوچک بین تخته ها شود.

مزایای لمینت

  • لمینت در برابر ضربه مقاوم است: کفپوش لمینت در برابر فشار مقاومت می کند. همچنین این نوع کفپوش در برابر آسیب مکانیکی مقاومت بالایی دارد. بنابراین خراشیدن آن بسیار دشوارتر از کفپوش پارکت است.
  • مقاوم در برابر رطوبت: برخی از انواع لمینت ها با دارا بودن پوشش خاصی محافظت می شوند. این ویژگی می تواند مقاومت آن ها در برابر رطوبت را افزایش دهد.
  • مقاوم به دمای بالا: کفپوش لمینت دماهای بالا را تحمل می کند و توسط اشعه ماوراء بنفش از بین نمی رود.
  • نصب آسان: نصب این نوع کفپوش ها نیز آسان است.

معایب لمینت

  • لمینت طبیعی نیست: اگرچه از خارج لمینت می تواند تقریباً از هر الگویی تقلید کند و شبیه به چوب به نظر برسد اما در واقعیت، لمینت یک نوع کفپوش مصنوعی است.
  • مقاومت کم لبه ها: لبه های صفحات لمینت دیر یا زود خواص مکانیکی خود را از دست می دهند و شروع به بالا آمدن می کنند.
  • سطح لمینت قابل ترمیم نیست: سطح ساییده شده لمینت برخلاف پارکت فقط قابلیت تعویض کامل یا جزئی دارد.
  • جاذب گرد و غبار: در تفاوت ظاهری پارکت و لیمنت می توان به ترکیبات خاصی که سطح لمینت را پوشانده اند اشاره کرد. این ترکیبات به راحتی گرد و غبار را جذب می کنند.

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت کدام است؟

کلام آخر

اطلاع از تفاوت ظاهری پارکت و لمینت می تواند به شما کمک کند تا خریدی بهتر و مطمئن تر داشته باشید. اما به طور کلی به یاد داشته باشید نمی توان گفت که یک نوع کفپوش از نوع دیگر بدتر است. هر دو نوع کفپوش پارکت و لمینت مزایای خاص خود را دارند و حتی ممکن است برخی از معایب آن ها نیز برای برخی از فضاها به عنوان مزیت در نظر گرفته شود.